De geïntegreerde bedrijfssoftware voor de hovenier/groenvoorziener

Vroeger kwamen de gegevens binnen als we al twee maanden verder waren. Nu vrijwel realtime

Interview met Dick Krabshuis, Onderhoud Enschede BV

GroenVision Professional

De afgelopen jaren is de groentak van de Gemeente Enschede op de schop genomen. Met het oog op de uniformiteit van het uit te voeren werk werd gekozen voor verzelfstandiging van de groentak.

 

 

In 2009 besloot de gemeenteraad van Enschede, net als veel andere gemeenten de afgelopen jaren, alleen nog een regisserende rol op zich te nemen en de uitvoerende rol op afstand te zetten. Allereerst ging het onderhoud van de stad (opgedeeld in vijf stadsdelen) over naar een aparte afdeling. Vervolgens waren er enkele opties: de situatie zo laten, verzelfstandigen of de onderhoudstak onderbrengen bij andere partijen. Om versnippering van de werkzaamheden – veelal integraal onderhoud – te voorkomen, en met het oog op het grote aandeel medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, werd gekozen voor de tweede optie. In 2016 resulteerde dat officieel in het zelfstandige Onderhoud Enschede BV, met de gemeente Enschede als enige aandeelhouder. Van de opdrachten die Onderhoud Enschede uitvoert, is 99% afkomstig van de gemeente Enschede. Daardoor werken de 240 medewerkers van het bedrijf veelal op gemeenteterreinen, op basis vancontracten voor het integraal onderhoud van de buitenruimte.

Dat betekent dat het bedrijf groen aanlegt en onderhoudt en bomen verzorgt, maar ook zandwegen verzorgt, werkzaamheden aan bermen en sloten uitvoert en civiele klussen oppakt, zoals riolering en bestrating. In twee stadsdelen wordt de onkruidbestrijding op verharding uitbesteed aan aannemers; in de andere drie delen wordt dat door
het bedrijf zelf uitgevoerd. De andere werkzaamheden doet het bedrijf in alle stadsdelen zelf. Wel wordt er een beroep gedaan op uitzendkrachten, maar dit alles wordt vanuit het bedrijf gecoördineerd.

Softwaresystemen

‘Met 1800 medewerkers werd er bij de gemeente met vele softwaresystemen gewerkt. De gemeente stond niet echt te trappelen om nog een nieuw systeem aan te schaffen. De verzelfstandiging van de gemeentelijke groentak was een belangrijke voorwaarde om voor dit pakket te kiezen’, vertelt Dick Krabshuis, werkvoorbereider en planner bij
Onderhoud Enschede. ‘Eind 2013 kregen we het akkoord van de gemeente om Groenvision te introduceren, met het idee dat we gingen verzelfstandigen. Met dat plan konden we doorgaan op een manier zoals wij dat wilden.’ Voor de werknemers veranderde er in de overgangsfase naar een zelfstandige bv gevoelsmatig niet veel, maar achter de schermen gebeurde een boel. Werd er voorheen in diverse softwarepakketten van de gemeente Enschede gewerkt, nu werd de overstap gemaakt naar drie pakketten: Exact
Software, Jewel Taken en Groenvision. Deze laatste, van ontwikkelaar Infogroen, verwerkt diverse aspecten van bedrijfsvoering in één digitaal pakket. ‘In mijn werk bij het sociaal werkbedrijf van de gemeente Enschede had ik al ervaring opgedaan met de software van Infogroen’, vertelt Krabshuis. ‘Daar werkten we al sinds 1987 met het softwarepakket
van deze aanbieder, destijds nog gewoon ‘Infogroen’ genaamd. Ik denk zelfs dat we een van de eerste gebruikers waren. Rond 2012, 2013, ging dit programma grondig op de schop en kreeg het de naam Groenvision.’ In januari 2014 ging de groentak met Groenvision aan de slag. ‘Zeker één van de partijen waaraan Onderhoud Enschede de onkruidbestrijding op verharding uitbesteedt, werkt ook met Groenvision’, weet Krabshuis. Maar dat is eigenlijk puur toeval, want deze partijen werken geheel zelfstandig en los van het bedrijf. Zelf gebruikt Onderhoud Enschede het pakket in de volle breedte van het bedrijf, bijvoorbeeld voor het maken van offertes, nacalculatie, urenregistratie en
inzage in de inzet van het materieel, dus de totale bedrijfsvoering.


Projectvoortgang

Krabshuis mag zichzelf ‘applicatiebeheerder’ noemen, wat inhoudt dat hij het systeem beheert en alles eromheen regelt. Hij houdt bijvoorbeeld in de gaten of de gegevens er goed in staan en voert nieuwe gegevens op de juiste manier in. ‘Maar denk bijvoorbeeld ook aan het registreren van inkoopprijzen of het invoeren van nieuw materieel’,
licht Krabshuis toe. ‘Het mooie aan dit systeem is dat je door middel van filters snel kunt opzoeken of een project de goede kant op gaat en zo nodig tijdig kunt bijsturen’, vertelt hij. ‘In 2014 was het nog best spannend of dit goed zou gaan. Voorheen waren de gegevens pas beschikbaar voor de hoofduitvoerder als we al bijna twee maanden
verder waren.’

‘Nu zijn de gegevens vrijwel realtime in te zien. Inkoopfacturen worden één keer per week vanuit het boekhoudkundig programma Exact ingeboekt in Groenvision. Ze worden digitaal van het ene naar het andere systeem overgeboekt.’ Ook de ‘buitenmensen’ van Onderhoud Enschede maken van het systeem gebruik. De uitvoerders maken
bijvoorbeeld offertes voor het betreffende stadsdeel en voeren de uren in. ‘Ter plekke worden de uren geregistreerd via de mobiele urenregistratie. Dat kan bijvoorbeeld via de tablet die de teams bij zich hebben.’

Alles in één

Dat ‘alles-in-één-pakket-aspect’ vindt Krabshuis wel een voordeel. ‘Bij de gemeente werd gewerkt met veel softwareprogramma’s, die veelal naast elkaar werkten. Dat alles in één programma zit, heeft als voordeel dat je elke minuut van de dag kunt zien hoe het bedrijf ervoor staat. Dat kan goed in beeld gebracht worden. Het inrichten van het programma,
hoe dit het beste opgebouwd kan worden, daar is Infogroen sterk in. Er wordt goed over nagedacht, logica in aangebracht; daar plukken we nu de vruchten van.’
Je kunt het product wel aanschaffen en denken er direct mee aan de slag te kunnen, maar zonder ondersteuning door experts ben je als een vis op het droge, denkt Krabshuis. ‘De implementatie met de consulenten was een belangrijk moment voor ons. Begrijpen hoe de structuren in elkaar zitten, de filters en overzichten snappen, daar hebben zij
bij geholpen. We werken hier met zeven à acht verschillende soorten werkzaamheden voor het jaarrond onderhoud van de buitenruimte, van langlopende projecten tot kleine opdrachten. Het is fijn om die gegevens gescheiden te houden, maar dan moet je wel weten hoe je dat doet. Na instructie is dat allemaal goed te doen.’ Zoals gezegd werkt het bedrijf ook met Jewel BOR Taken. Hoe verhouden die twee pakketten zich tot elkaar? ‘Jewel Taken is een ondersteunend programma voor de medewerkers buiten. Je kunt
wel op kantoor een planning maken, bijvoorbeeld het aantal uren dat per week aan bepaalde werkzaamheden wordt besteed, maar dat zegt niet veel over hoe je door een wijk heen gaat, via welke route. Van de gemeente krijgen we shape files, die gebruikt worden om met Jewel Taken de routes te plannen. Groenvision is echt een calculatieprogramma.’ Groenvision van Infogroen en Jewel Taken zijn daarmee pakketten die los van elkaar draaien, maar elkaar wel aanvullen.


Foto: www.onderhoudenschede.nl

Terug naar overzicht >

Bert Bijsterbosch investeerde direct in EasyVision

Interview met Bert Bijsterbosch, hoveniersbedrijf Bijbo

EasyVision

Na 25 jaar loondienst en daarvan een aantal jaren de wens om zelfstandig hovenier te worden, zette Bert Bijsterbosch 1 januari van dit jaar de stap. Onderdeel van het businessplan was direct te starten met een goed softwareprogramma voor het maken van offertes en facturen.

Bijsterbosch koos voor EasyVision van Infogroen: ‘Het is gemaakt voor ons vak en dat merk je.’

Van kleins af aan zat het er al in dat Bert Bijsterbosch van Hoveniersbedrijf BIJBO in het groen zou gaan werken. ‘Mijn vader zat ook altijd in het groen en het trok mij ook. Veel buiten zijn, werken met planten en in de natuur. Ik heb de middelbare tuinbouwschool doorlopen, dat was toentertijd ook wat we nu een BBL-opleiding noemen. Daarnaast dus heel veel stage gelopen.’ Bijsterbosch kwam terecht bij een hoveniersbedrijf in Apeldoorn en later in Heerde, waar zijn eigen bedrijf nu ook gevestigd is.

‘Het kriebelde al jaren om voor mezelf te beginnen. Het is toch spannend, we hebben ook een gezin en kinderen. Maar ik ben nu 47 en ik moet ook niet té lang wachten, dan is het moment voorbij. Dus hebben we vorig jaar het besluit genomen en hebben mijn vrouw en ik ons goed voorbereid.’

Breedte van de werkzaamheden
Bijsterbosch doet alles zelf. Tuinontwerp, bestraten, het bouwen van een overkapping, beplanting of onderhoud wordt allemaal zelf en, nu nog, alleen uitgevoerd. ‘Dat maakt het zo leuk, de breedte van het soort werkzaamheden. Als ik nou terugkijk op het eerste half jaar, dan heb ik een paar nieuwe tuinen aangelegd bij nieuwe woningen en bestaande tuinen gerenoveerd.  Een andere tuineigenaar vroeg om een overkapping bij een tuin en ik ben nu bezig met de aanleg van een zwemvijver. Verder heb ik nog wat adressen voor onderhoud van het groen en heb ik een bosperceel onderhouden. Mensen komen vooral via mond-tot-mondreclame bij mij terecht. Iedereen is, gelukkig, tevreden. Eigenlijk heb ik werk genoeg voor iemand erbij, maar met de corona-onrust wacht ik daar toch nog even mee.’

‘Van kleins af aan zat het er al in dat Bert Bijsterbosch in het groen zou gaan werken

 

Leerwerkbedrijf
Toch krijgt Bijsterbosch binnenkort versterking. Hoveniersbedrijf BIJBO meldde zich direct aan als leerwerkbedrijf en heeft daarvoor de erkenning ontvangen. ‘Ik vind het hartstikke mooi om die jonge mensen bij de hand te nemen en het vak te leren. Dat heb ik voorheen ook veel gedaan. Voor komend studiejaar heeft iemand zich bij mij gemeld en als het goed gaat, loopt hij dan drie jaar mee. Bij mij kun je veel leren, als eenpitter doe je alles en zijn er geen afdelingen voor specifieke werkzaamheden.’
 

 

Verzorgde offertes
'Machines zijn belangrijk, maar de zakelijke kant van je bedrijf is net zo belangrijk. Daarom hebben we ons daar goed op voorbereid. Vorig jaar bezochten we de beurs in Hardenberg en spraken met diverse partijen. Je komt dan toch snel bij EasyVision uit. Vooral voor kleinere hoveniers. EasyVision trok ons gelijk omdat het vakgericht is. Het was natuurlijk wel even wennen, daarom zijn we er in december al mee gestart, om er vanaf het begin goed mee uit de voeten te kunnen.
 

 

  Met deze offertes maak ik onderscheid, dat merk ik. Ik krijg van mensen terug dat ze het zo overzichtelijk en duidelijk vinden. En verzorgd, met ons logo erop en gespecificeerd per onderdeel. Als je een schutting wilt offreren, staat elk onderdeel al klaar in de offerte: Palen, schuttingdelen, bevestigingsmaterialen, arbeid, ect , alles staat er al in. Je vinkt het aan en past zo nodig de prijs aan. Idem dito voor het werkpakket bestraten. Je vult in het aantal vierkante meters in dat gelegd wordt, en het totale plaatje rolt er uit. Eventueel zijn prijzen in het werkpakket makkelijk aan te passen. Je kunt eigenlijk niets vergeten. Invullen en printen of mailen. Dat werkt supergoed en de offertes zijn duidelijk en netjes.’


EasyVision app
Bijsterbosch gebruikt EasyVision voor calculatie, offreren en factureren. Zijn vrouw Carla doet de financiële administratie. Een offerte maken is vanwege de opbouw van het programma, ook door haar prima uit te voeren. Bijsterbosch geeft aan welke materialen nodig zijn en zijn vrouw maakt het af. EasyVision bevat ook de communicatie met de klanten. Het is daarnaast mogelijk om een relatieprogramma, plantenprogramma of HelixCad, het tekenprogramma toe te voegen. ‘Best kans dat ik dit later nog eens doe. Wij  zijn gelijk dit jaar met met EasyVision Offertes en facturaties begonnen. Voor nu ben ik daar hartstikke blij mee. Tekeningen maken doe ik met de hand, mogelijk verandert dit in de toekomst nog eens.

Het is mogelijk om in het programma nacalculaties uit te voeren, ik merk dat ik dat in de praktijk niet of nog niet doe. Wel print ik de uren- en materiaallijsten van EasyVision uit, eventuele wijzigingen met noteer ik dan meteen, dat is nu mijn nacalculatie. Als eenmanszaak heb je snel door of dingen veranderen.

In december 2019 en januari hebben we veel tijd gestoken in het programma. Hadden we de helpdesk nodig, dan werden we vlot en goed geholpen. Bij de aanschaf krijg je sowieso een aantal uren online instructie. Inmiddels zijn we beiden goed thuis in EasyVision en hebben we nog amper hulp nodig van de helpdesk. Er is ook een EasyVision app, die heb ik nog niet, maar ga ik zeker wel installeren. Regelmatig heb je er toch behoefte aan om de gegevens van de klant bij je te hebben, heb ik gemerkt.’

'Als eenmanszaak heb je het snel door als er dingen veranderen' 

Infogroen
EasyVision is een van de softwareoplossingen van Infogroen. Andere softwareprogramma’s van Infogroen zijn onder meer GroenVision voor de voorziener, VisionMobile voor mobiele urenregistratie en online projectdossiers en HelixCad voor het maken van ontwerpen. EasyVision wordt geleverd met planten- en materiaalbibliotheken en afbeeldingen om offertes te verduidelijken of te verfraaien. Het pakket EasyVision bestaat uit de onderdelen Relaties, Projecten, die je direct inzicht geeft in materialen en uren, Documenten, voor alle communicatie, maar ook ontwerpen, werktekeningen, offertes, Digitale Facturatie en een Werkzaamhedenbestand. Deze bestaat uit honderden werkzaamheden met beschrijving, specifiek voor de hovenier. Handig voor calculaties en offertes.

Lees meer over dit interview >

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Interview met Jan van de Kraats, hoveniersbedrijf v.d. Kraats

EasyVision

Hij volgde ooit een opleiding tot automonteur, werkte jaren in de aanleg van gas- en waterleidingen en vond uiteindelijk via de avondopleiding hovenier (BOL) zijn echte werkbestemming. Inmiddels is Jan van de Kraats al achttien jaar eigenaar van hoveniersbedrijf v.d. Kraats in Scherpenzeel en werkt hij samen met vijf collega’s dagelijks met plezier aan de aanleg en het onderhoud van kwaliteits-tuinen, of zoals hij het zelf zegt: ‘Groene tuinen met mooie materialen, in die volgorde.’ Lees hier welke keuzes hij maakt in zijn bedrijfsvoering en hoe EasyVision hem daarin ondersteunt.

 

In de tijd dat Jan werkzaam was in de aanleg van gas- en waterleidingen, straatte hij in het weekend regelmatig tuinen van vrienden, kennissen en collega’s. Hoewel het een leuke bijbaan was, vond Jan het diep in zijn hart jammer dat hij maar ‘half werk’ mocht leveren en het groene deel van de tuin links moest laten liggen. Jan: ‘Daar begon het hoveniersbloed bij mij voor het eerst te kriebelen. Op het moment dat een van mijn weekendbazen vertelde dat zij een avondopleiding tot hovenier volgde, dacht ik dat wil ik ook.’ Zogezegd, was bij Jan figuurlijk ook zo gedaan. Hij startte de BOL-opleiding tot hovenier en vond werk als leerling-hovenier. Nog voor het einde van zijn opleiding begon Jan voor zichzelf. Jan: ‘Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen en vond in het groen het vakgebied waarin ik dat ook echt aandurfde. In die tijd heb ik veel contact gehad met een oom van mij, die gepensioneerd hovenier was. Zijn verhalen en mijn eerste ervaringen als hovenier bevestigden mij dat ik de juiste keuze gemaakt had. Het is dankbaar werk: elke dag is anders, we mogen de mooiste dingen maken en klanten worden blij van ons. Hovenier is het mooiste beroep ter wereld.’

 

Aanstekelijk – uitbreiding team

Jans enthousiasme over het hoveniersvak was zo groot en aanstekelijk dat zijn vrouw José na een aantal jaar besloot om ook een hoveniersopleiding te gaan volgen. Zij koos voor de ontwerpkant van het vak, als aanvulling op Jan die zich gespecialiseerd had in aanleg en onderhoud. Sinds die tijd ontwerpt José alle nieuwe ‘v.d. Kraats’ tuinen en verzorgt zij de administratie van het bedrijf terwijl Jan zich concentreert op de in- en verkoop, de klantcontacten en de aansturing van zijn inmiddels vier collega’s in het veld. Over wat bestaande en potentiële particuliere en zakelijke klanten van dit team vakmensen mag verwachten, laat de slogan van het bedrijf geen twijfel bestaan: ‘Waar kwaliteit zijn plek kent’. Jan: ‘Kwaliteit staat voor ons voor het invullen van de wensen van onze klanten met de best passende beplanting en kwaliteitsmaterialen. Dat betekent zeker niet dat we alleen uitvoeren wat klanten van ons vragen. In de ontwerpfase bijvoorbeeld laten we ook altijd alternatieven zien die in onze optiek goed bij de tuin passen, maar waar de klant zelf niet zo snel aan gedacht had. In ons voorstel voor de beplanting en de materialen gaan we uit van duurzaamheid oftewel een zo lang mogelijke levensduur.’

 

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Omdat in Jans optiek de kwaliteit van zijn bedrijf ook spreekt uit kloppende calculaties, goede offertes en een sluitende administratie, startte hij al vrij snel met het automatiseren van deze werkprocessen. Hij koos voor de software van INFOGROEN. Jan: ‘Ik heb zelf geen verstand van ICT en ben afgegaan op referenties uit de markt en daaruit kwam INFOGROEN als beste naar voren. Nu ik een aantal jaar met ze werk, kan ik dat bevestigen, temeer omdat onze contactpersoon hovenier is geweest en als geen ander begrijpt hoe ons werkproces in elkaar zit. Als ik hem vraag om ‘een knoppie’ extra, snapt hij direct waar ik tegenaan loop en kan hij mij zo uitleggen hoe ik dat kan oplossen.’

 

Software die de processen ondersteunt

In 2017 koos Jan ervoor om over te stappen op EasyVision, de vernieuwde groene software van INFOGROEN. Een stap waar hij geen spijt van heeft. Jan: ‘Het is een gebruikersvriendelijk programma dat eenmaal ingevoerde gegevens hergebruikt in het hele werkproces. Ik kan er bij wijze van spreken met één druk op de knop alle lijsten en overzichten uit halen die ik nodig heb en dat bespaart tijd.’ Jan maakt in EasyVision zijn calculaties, offertes en inkoopopdrachten maar ook werkinstructies voor zijn collega’s. Jan: ‘Wat ik ook prettig vind is dat de offertes uit EasyVision er kwalitatief goed uitzien, daar kunnen we goed mee voor de dag komen bij klanten.’ In EasyVision zitten ook functionaliteiten waar Jan nog geen gebruik van maakt, vertelt hij. Het programma kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan hun ontwerpprogramma HelixCAD en uitgebreid worden met een module om op locatie uren te registreren. Jan: ‘Dat we dat nog niet doen, heeft alles met mijzelf te maken. Als je het maximale uit automatisering wil halen, moet je er zelf tijd en energie in willen steken. En die wil ontbreekt bij mij, mede omdat ik al heel blij ben met wat ik er nu mee kan.’

 

Uitbreidingsplannen

Wellicht dat Jan daar in de toekomst nog anders tegenaan kijkt. Vooralsnog ligt zijn focus vooral op de werving van twee nieuwe collega’s. Jan: ‘Ik zie nog genoeg kansen in de markt; we kunnen meer opdrachten binnenhalen dan we nu doen. Ik wil ons team daarom graag uitbreiden met twee nieuwe hoveniers, maar dat is in de huidige markt nog niet zo eenvoudig. We zoeken ze zeker niet alleen binnen onze branche en de groene opleidingen, maar ook daarbuiten. José, die uit de horeca kwam, en ik zijn immers het levende bewijs dat je als ‘zij-instromer’ heel gelukkig kunt worden in het groen’ besluit Jan met een lach.

 

 

 

Lees meer over dit interview >

Inzicht op alle niveaus in de organisatie

Interview met Robert Stuurman, Glenn Hogervorst en Amy Jansen, Spaarnelanden

GroenVision Professional

Van het beheer van groen en speelpleintjes tot het beheer van straat- en verkeersmeubilair. De veertig medewerkers van de BOR-unit van Spaarnelanden zetten zich dagelijks met plezier in om de leefomgeving in de gemeente Haarlem duurzaam en goed ingericht te houden. Samen met inhuurkrachten en toeleveranciers tekenen ze voor zowel het planmatig onderhoud als voor het oplossen van spoedmeldingen. In die drukke, weerbarstige praktijk is het noodzakelijk om grip en controle te houden op met name de planning. Hoe ze dat met hulp van GroenVision organiseren, vertellen Unitmanager Robert Stuurman, Werkvoorbereider Glenn Hogervorst en Product Manager Amy Jansen in dit artikel.

 

Spaarnelanden wil de motor zijn achter een duurzame en plezierige leefomgeving voor burgers en bedrijven in de regio Haarlem. De verzelfstandigde overheidsinstelling is hiervoor actief in vier werkgebieden: afval en reiniging, beheer openbare ruimte, parkeerservice (beheer parkeergarages) en mobiliteitsservice (beheer en verduurzaming eigen en wagenpark klanten). In alle werkgebieden staan naast de operationele uitvoering de thema’s verduurzaming, CO2-reductie en circulariteit centraal. Robert Stuurman: ‘Spaarnelanden wil koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Die ambitie maken we in ons dagelijkse werk waar door bijvoorbeeld ons groenafval te composteren, kaphout her te gebruiken in de stad en door over te stappen op zonnepanelen en elektrisch vervoer en gereedschap. Daarnaast geven we uitvoering aan het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid door bijvoorbeeld extra laadpalen in de gemeente te plaatsen.’

 

De dynamiek van alledag

Bij de kwaliteit- en verduurzamingsambitie van Spaarnelanden past ook dat de verschillende units binnen Spaarnelanden efficiënt en digitaal kunnen samenwerken. Daarom besloot de organisatie in 2017 om het ICT-landschap te optimaliseren: enerzijds door de ICT-infrastructuur te vernieuwen en anderzijds door de verschillende softwarepakketten van de verschillende units daarop geïntegreerd te laten samenwerken. Er werd een consortium van verschillende ICT-leveranciers opgericht om dat te realiseren. Voor de BOR-unit was het van belang dat INFOGROEN daar onderdeel van uitmaakte. Amy: ‘Ons werkterrein is divers en bestaat uit verschillende activiteiten die we in opdracht van de gemeente en verschillende andere (overheids)organisaties uitvoeren. We werken samen met inhuurkrachten en onderaannemers aan planmatige onderhoudsprojecten maar krijgen ook bijna dagelijks opdrachten voor het uitvoeren van spoedonderhoud. Dat kan van alles zijn: het weghalen van omgewaaide bomen/takken, het herstellen van straatmeubilair dat aangereden is of gesloopt, het oplossen van wateroverlast en dergelijke.’ Robert vult aan: ‘In die drukke, weerbarstige praktijk is het van belang om overzicht te houden op de dagelijkse gang van zaken en dat kan niet zonder passende automatisering. We werkten voorheen al met software van INFOGROEN en onze voorkeur ging er dan ook naar uit om in de ICT-transitiefase over te stappen naar hun nieuwste pakket, GroenVision. Dat is een compleet programma dat speciaal ontwikkeld is voor onze sector en zich bewezen heeft in de markt.’

 

Gemaakt door en voor vakmensen

Om de implementatie van GroenVision en de integratie ervan met bijvoorbeeld de HRM-, inkoop- en boekhoudsoftware (Afas-Ultimo) goed te begeleiden, werd een stuur- en projectgroep opgericht waarin Amy als key-user werd aangesteld. In die rol werkte ze nauw samen met Erik Aarsen van INFOGROEN, die twee dagen per week bij Spaarnlanden aanwezig was. Amy: ‘Het was mijn taak om te benoemen wat er in onze praktijk nodig is om aansluiting te vinden op de (digitale) werkprocessen intern. Erik maakte vervolgens de technische vertaalslag daarvan in GroenVision en zocht hierover afstemming met andere softwareleveranciers. Daarnaast werkten we aan de implementatie van GroenVision in onze operatie. We hebben veel aandacht besteed aan het informeren en trainen van onze collega’s, mede omdat we het pakket in de volle breedte gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld dagelijks een spreekuur gehouden om mijn collega’s van de buitendienst te begeleiden bij het mobiel invoeren van hun werkuren. De kennis en ervaring van INFOGROEN en Erik, die in ons vakgebied werkzaam is geweest, hebben ons hierbij zeker geholpen. GroenVision is gemaakt door en voor mensen met vakkennis en dat is te merken.’

 

Gebruikersvriendelijk, compleet pakket

Glenn Hogervorst vult aan: ‘Ik werk sinds 1 januari 2018 bij Spaarlanden en zo ongeveer op mijn eerste werkdag zijn we ook gestart met werken in GroenVision. De uitleg en de e-learningmodule waren duidelijk en het programma zelf is gebruikersvriendelijk. Inmiddels gebruiken we het programma bij alle stappen in ons werkproces: inkoop, offertes maken, plannen, uren boeken, (proforma)facturen maken enzovoorts. We kunnen er van alles mee. Als werkvoorbereider kan ik bijvoorbeeld extra informatie op de werkbonnen voor mijn collega’s meegeven en omdat mijn collega’s in het veld dagelijks hun uren boeken is makkelijk om de voortgang van projecten te volgen. Dat helpt mij bijvoorbeeld om steeds nauwkeuriger te kunnen calculeren.’

 

Inzicht

Volgens Robert zorgt GroenVision voor inzicht op alle niveaus in de organisatie: van informatie per project tot en met managementinformatie voor intern gebruik en voor rapportages naar de gemeente. Robert: ‘Met die informatie kunnen we intern en naar onze klanten onderbouwen hoe we mensen en middelen inzetten. Van daaruit is het een kleine stap om met elkaar in dialoog te gaan over hoe we nog effectiever kunnen samenwerken en/of over hoe we mensen en middelen wellicht anders in kunnen zetten. En dat vind ik – zeker ook gelet op onze ambities op het gebied van duurzaamheid – een grote meerwaarde voor onze organisatie.’

 

 

 

Lees meer over dit interview >

HelixCAD en EasyVision dragen bij aan de realisatie van onze visie

Interview met Tim Rengelink , TR Tuindesign

EasyVision

De overtuiging dat het ontwerp- en realisatieproces van tuinen professioneler kon dan hij tot dan gezien had, motiveerde Tim Rengelink in 2010 om in Silvolde zijn eigen bedrijf TR Tuindesign te starten. Inmiddels werkt hij met een team van vijf mensen, waaronder zijn broer, en heeft hij zich ten doel gesteld om gestaag door te groeien naar een hoger klantensegment. Hoe? Dat vertelt hij hier.

 

In eerste instantie viel Tim voor het vak van hovenier omdat hij gek is op groen en gek is op buiten werken. Nu hij inmiddels 16 jaar ervaring heeft, waarvan 8 jaar in zijn eigen bedrijf, haalt hij zijn voldoening uit het ontwerpen en aanleggen van de perfect passende tuin. Tim: ‘Ik wil meerwaarde leveren aan een huis door een mooie buitenruimte te creëren die naadloos aansluit op de uitstraling van het huis. Ik ben daar heel open in. Als een potentiële klant zelf een idee heeft dat daar niet aan voldoet, bespreek ik dat zeker. Soms zijn ze blij met mijn eerlijke mening, maar het gebeurt ook dat ze daarom voor een andere hovenier kiezen. Ik vind dat oké, ik vind het belangrijk dat klanten bij ons bedrijf passen; dat we de kwaliteit kunnen leveren waar we voor staan en dat er ruimte is voor onze persoonlijke en professionele benadering.’

 

Kwaliteit en professionaliteit

Kwaliteit en persoonlijke, professionele aandacht beginnen in de optiek van Tim bij een goede inventarisatie van de klantbehoeften, gevolgd door een duidelijke presentatie van het ontwerp en een fatsoenlijke offerte. Tim: ‘Het overgrote deel van onze omzet halen we uit het ontwerpen en aanleggen van tuinen, dat vind ik het leukste om te doen. Sterker nog, dat motiveerde me indirect om in 2010 voor mezelf te beginnen. Ik was ervan overtuigd dat de ontwerppresentatie en communicatie naar klanten beter en professioneler kon dan ik indertijd bij hoveniers zag.’ Dat was ook de reden waarom Tim ervoor koos om in zijn eigen bedrijf met het ontwerpprogramma HelixCAD van INFOGROEN te gaan werken: de start van een goede samenwerking, bleek. Tim: ‘De ontwerp- en presentatiemogelijkheden van HelixCAD spraken mij erg aan, evenals de manier waarop INFOGROEN mij benaderde en de implementatie van het programma begeleidde. Onze contactpersoon dacht echt met mij mee en gaf mij eerlijke feedback en advies.’

 

Uitbreiding automatisering bedrijfsproces

Nadat Tim enkele jaren geleden de overstap had gemaakt naar HelixCAD full (3D), was hij in 2017 toe aan de volgende stap in de automatisering van zijn bedrijfsproces. Het werd EasyVision. Tim: ‘Ik beheer in EasyVision nu al mijn projecten. Het programma werkt makkelijk en bespaart me tijd omdat ik alle informatie kan hergebruiken in alle fases van een project. Bovendien kan ik voor al mijn offertes, opdrachtbevestigingen en facturen een bij ons logo passende lay-out gebruiken en kan het programma gekoppeld worden aan HelixCAD voor bijvoorbeeld beplantingsplannen en tekeningen.’

Tim koos ook voor EasyVision omdat het pakket eenvoudig uit te breiden is met bijvoorbeeld een boekhoudmodule en een mobiele module die het op locatie inzien van projecten en het bijwerken van urenstaten mogelijk maakt. Tim: ‘Ik ga ervoor dat we uiteindelijk zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan kantoorwerk en zoveel mogelijk buiten zijn bij onze klanten. Daarom wilde ik in eerste instantie ook alle modules tegelijkertijd in gebruik nemen. Mijn contactpersoon bij INFOGROEN adviseerde me echter om dat niet te doen en te kiezen voor een stapsgewijze aanpak. Een wijze raad, bleek achteraf.’

Want hoewel de implementatie op zich soepel verliep en Tim uitermate goed te spreken is over de begeleiding en (online) uitleg van INFOGROEN, kostte het Tim moeite om afscheid te nemen van zijn oude patronen. Tim: ‘INFOGROEN had dat heel goed gezien. Ik had mezelf een eigen werkwijze aangeleerd, die achteraf gezien helemaal niet efficiënt was, maar waar ik wel aan gewend was. Ik moest als het ware ‘afkicken’ en dat kost omdenken en dus energie. Ik zou een collega-hovenier die net voor zichzelf begint dan ook adviseren om direct te starten met EasyVision: dan leer je jezelf van meet af aan een bewezen efficiënte werkwijze aan.’

 

Goede samenwerking

‘Uit dit voorbeeld spreekt voor mij overigens duidelijk waarom INFOGROEN voor ons bedrijf zo’n goede samenwerkingspartner is. Ze hadden mij ook meteen een compleet programma met alle denkbare modules kunnen verkopen, dan waren ze bij wijze van spreken in één keer klaar geweest.’ In plaats daarvan heeft INFOGROEN, zo ervoer Tim, gekeken hoe en in welke realistische stappen automatisering kan helpen om de ambitie van TR Tuindesign te realiseren. Tim: ‘Ik opereer met mijn bedrijf in een regio waar relatief veel hoveniers actief zijn. Daarom wil ik gestaag doorgroeien naar het hoge segment in de markt. Ik vind dat INFOGROEN met hun eerlijke, kundige advies en de producten HelixCAD en EasyVision echt bijdragen aan de realisatie daarvan. En daar ben ik uiteraard erg blij mee.’ 

 

Lees meer over dit interview >

AL MEER DAN 1000 BEDRIJVEN GINGEN U VOOR

Direct contact